דף מידע להורים מס’ 2 – תשע”ו – פסח 2016

משולחנו של מנהל בית הספר 

החורף לא עזב אותנו בקלות. רק לפני מספר ימים עוד הפתיע אותנו במלקוש זועם.  אם לא נשגיח היטב הוא עלול להפתיע לביקור או שניים. אבל האביב מתגנב ומתחזק, ובקרוב נתגעגע לימים צוננים יותר. את הימים שבין גשם לבין שמש ניצלנו בכל החטיבות לטיולים השנתיים.  החטיבה היסודית עם הנעורים טיילו לאזור מירון ונחל עמוד, עם לינת לילה צוננת ומקפיאה ליד מירון.  למרות הקושי, ואולי בגללו, הם חזרו עם שלל חוויות וזיכרונות חיוביים. החטיבה הצעירה קיימה יום טיול לנחל שופט שנהנה מן המים והירוק השופע, וגם הם חזרו מלאי חוויות. הוצאת טיולים ודאגה להצלחתם היא תמיד, מבצע מורכב ומסובך.  תודה על התכנון המוצלח והביצוע לצוותים בכל החטיבות, לזאב אחראי הטיולים של מיתר ולהורים המלווים ומסייעים בכל הטיולים. נותר עוד טיול לחטיבת הנעורים שייערך לאחר הפסח ונשלים את טיולי השנה.

 

לאחר ציפייה מתמשכת התארגן הכפר להסדרת הבטיחות בדרכים הפנימיות.  הכבישים סומנו ותומררו כנדרש בחוק, חניית האוטובוסים הוסדרה והוכנו השבילים והחניות להגעה בטוחה למיתר, וליציאה ממנו. מיותר לחזור ולבקש מן ההורים המגיעים ברכבם להישמע להנחיות התמרורים והדרכת המאבטחים ולסייע לנו בשמירת ביטחונם ושלמותם של הילדים. גם בחצר מיתר המשכנו לשפר ולהגדיל הבטיחות בהנחייתו של יועץ הבטיחות של בית הספר.  מגרש הספורט גודר כולו, שערי כדור הרגל ייוצבו וקובעו כל אלה בידיו האמונות של ים, שקיבל על עצמו הביצוע במקום קבלני חוץ. נסללו שבילים בתוך החצר מכל מקום לכל מקום, נקבעו מגיני אצבעות בכל הדלתות, והוסדרו פתחים בסורגי החלונות. הניקיון והסידור בבית ניכרים והאסתטיקה בבית ובחצר משרה ומשפיעה על התנהגות כולנו.

 

המשימה החשובה של היערכות לתשע”ז כמעט מאחורינו. נערכנו ושיפרנו את מערך הפרסום המקדים לימים הפתוחים בעזרתו וניסיונו של אמיר לוי, וכן בזכות האתר החדש והיפה שמוטי זקין בנה עבור מיתר בזמן שיא, והוא שימש כלי עיקרי בהגעה לקהל הרחב.  שישה ימים פתוחים שקיימנו בשלושת החודשים הראשונים של השנה היו מלאים ומוצלחים ביותר. קרוב למאה משפחות חדשות השתתפו בהם וקיבלו הצצה נדירה והזדמנות בלתי חוזרת להכרת מיתר. הנחו את הימים הפתוחים זאב ואורן  שפיר ולצידם גם טובה, שהשלימה את התמונה בעיני אמא ותיקה. דורון המזכירה השתלטה יפה על ניהול ההרשמה תוך שיתוף פעולה הדוק עם מרכזות החטיבות – דורית מהחטיבה היסודית, ומעיין מן הצעירה. בסיוע ההורים הותיקים, שהשלימו הרשמתם במהירות, יש לנו במועד מוקדם יחסית, הרשמה כמעט מלאה לשנה הבאה ורשימת ממתינים מסודרת. גם ההרשמה לחטיבת הנעורים שירדה לפני שנה, מסתמנת כטובה השנה, עם סיכוי להגיע לגודל האופטימלי בשנה הבאה.

 4-20-2016 11-26-26 AM

הפעילות השוטפת מתנהלת היטב בריכוזו של אורן ובזכות העבודה המסורה של צוותי החטיבות כולם. קבלות השבת השתפרו והתמסדו. החגים נחוגו בהתלהבות ובתנופה תוך שהם מפעילים את מכלול תחומי העשייה והיצירה: מוסיקה, מחול, בנייה, צביעה וציור, דרמה משחק, צילום וכתיבה. זכורים לטוב הערבים המשתפים את הילדים וההורים בחנוכה ובפורים, אך לפני ימים לא רבים. צוות מילדי מיתר לקח חלק בתוכנית החידונים של משרד החינוך – “עליות זה להיות” – ועלה לגמר הארצי בזכות פיענוח שרשת חידות של דן חמיצר.  אין ספק שהמשחק השבועי “האוצר של מיתר” שמפעיל דן חמיצר, והמתבסס על שמות ילדי מיתר ומידע עדכני מתוך האתר של מיתר, חידד היטב את מוחות הילדים והכשירם.

 

עוד לפנינו שליש אחרון  לשנה. כבר רואים את הסוף.  הבה נעשה הכל שגם הוא יהיה מוצלח ונוכל לסיים עוד שנה של התפתחות והצלחה במיתר. נהנה כולנו מחופשת החג ונשוב בכוחות מחודשים לשליש האחרון.

 

אבנר לב רן

 

 הריכוז הפדגוגי

במהלך השנה הצוות עושה דברים רבים מאחורי הקלעים. חוץ מהפעילות השוטפת של ליווי הילדים, סדנאות ומרכזי פעילות, הצוות נפגש כמעט בכל סוף יום לסיכום ובכל יום ראשון לישיבה ארוכה עד 17:00. בחלק מהמפגשים הארוכים האלו נפגש הצוות עם מרגנית ארז להשתלמות קצרה בנושא מיניות בריאה, ומפגשים עם נטע כהן (שהיתה בעבר אשת צוות במיתר) לחיזוק התקשורת הטובה בין חברי הצוות. כמו כן בחנוכה היה יום מרוכז לצוות לקראת פעימת החורף ויום השתלמות על הצוותים החינוכיים של בית הספר הדיאלוגיים “שיח” ו”הבית העגול”. שיתוף הפעולה עם בתי ספר אלו כולל גם מפגשים סדירים של מובילי הצוותים פעם בחודש-חודשיים במיתר להחלפת רעיונות, התייעצות סביב נושאי אתגר משותפים ושיתופי פעולה.

 

מחודש ינואר התקיימו שישה ימים פתוחים לקראת שנת הלימודים הבאה, והצוות קיים ומקיים ראיונות עם משפחות חדשות כחלק מתהליך הקבלה לילדים חדשים, ובצעירה אף מתקיימים ימים מרוכזים לילדים חדשים בימי שישי. 

 

בנוסף אנו מארחים במהלך השנה מבקרים רבים במיתר: כ-80 סטודנטים מהפקולטה להוראת המדעים בטכניון באו למספר סיורים במיתר, קבוצת הורים מקיבוץ דברת שרוצה להקים בית ספר אחר, קבוצת מורים ערבים מנצרת ומחיפה שמלמדים בבית ספר ערבי דיאלוגי, קבוצת בנות מאולפנה למורות בצפת, רכזת השכבה היסודית מבית הספר הדמוקרטי בקשת, ועוד. אנו מקבלים מאותם מבקרים הרבה תגובות טובות על המרחב, השמחה , נוכחות המבוגרים והאינטימיות שבמיתר.

4-20-2016 11-44-08 AM

כפי שתכננו בתחילת השנה אנו נותנים השנה משקל נכבד לליווי הילדים במיתר, ויודעים שיש לנו עוד עבודה לא מעטה כדי לדייק בנושא הזה. הוועדה הפדגוגית עוסקת בנושא ואנו עובדים לשיפור נושא ליווי הילדים באופן מתמיד. על הפעילות הרבה שמתרחשת במקביל (סדנאות, פרויקטי ומרכזי פעילות) תוכלו לקרוא בסיכומי החטיבות.

 

בעקבות דיוני הועדה הפדגוגית בנושא חטיבת הנעורים, נבחר זאב גולן להוביל את החטיבה בשנה הבאה. הוועדה החליטה שלחטיבה זו לא עולים אוטומטית עם הגיל, אלא נדרשת בחירה רצינית מצד הילד ובדיקה של הצוות להתאמתם של בני הנעורים  לאתגרים של חטיבה זו. במהלך החודשיים האחרונים נערכו מספר מפגשים לכל הילדים היכולים להיכלל בנעורים, ועד פסח אנו מתכננים לבנות את קבוצת הילדים הבוגרים של מיתר לשנה הבאה.

 

כמו בשנה החולפת נערוך במאי ערב שבו ההורים יכולים להביע את עצמם בנושאים פדגוגים כללים של מיתר. ערב זה הוא בנוסף לאסיפות אמצע השנה ולאסיפת סוף השנה המתוכננת ביולי.

 

לבסוף – אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם הקהילה – מסיבת חנוכה עם התערוכה המדהימה של יצירות הילדים, יום העבודות שהיה בטו בשבט שבו החצר שינתה פניה לטובה, מופע פלייבק שגרף שבחים, ומסיבת פורים עם תחפושות, ריקודים והרבה מצב רוח טוב.

אורן שפיר

 

החטיבה הצעירה

התקופה שבין חנוכה ולפורים מתאפיינת במשך זמן ארוך, בו המשכנו לבסס את השגרה בבית, בזרימת הפעילות במרכזים שונים, ובסדנאות. נוספו גם מספר מצומצם של פרויקטים.

פורים: לכבוד הפורים, קראנו את מגילת אסתר בשלמותה ובמקורה  עם תרגום לשפה פשוטה. הקריאה  עזרה לנו להבין את ההצגה המקסימה של ילדי היסודית והנעורים. במרכז יצירה של היסודית, יצרנו מסכות. התכוננו להופיע בריקודים בהנחיית עדן מהיסודית ותמר מהנעורים. גם אפינו וחילקנו משלוחי מנות לחברים בכפר גלים.

ביום פורים, השתתפנו בשפע דוכני הפעילות. ילדי הצעירה, יחד עם ענבר, הפעילו את דוכן “ברכת בלונים” בספריית הצעירה, וילדים אחרים עזרו לים להקים מתקנים בחצר. הפעלנו דוכנים בנושאים שונים:  קליעה למטרה, איפור פנים, מגדת עתידות, ריקודים ב JUST DANCE, הדגמה ולימוד קסמים, צילומים על גבי מרקעים מיוחדים, וחדר פחד (היה אפשר גם לבוא להציץ בחושך ולפחד רק קצת).

4-20-2016 11-47-36 AM

ההצגה “איה אאוץ’ אווה”: יוזמה של קבוצת ילדות וילדים שהפך מחלום להצגה מרשימה בהובלה של אילנית ובתמיכה הנדיבה והמקצועית של אלי ושגית (ההורים של טאיו). תהליך הכנת ההצגה היה מרתק ומלמד בתחומים שונים הקשורים להצגה – הרבה מעבר להכנת המופע. דרך הסיפור והתהליך של תיאטרון סיפור, נרקמו הדמויות והחלו להופיע, בתוך הסיפור,יחסים בין הילדים, צרכים, רצונות, סגנונות ואופני ביטוי שונים להתנהלויות ביניהם, מה שיצר דינמיקה מורכבת ועשירה. לאט לאט, כל ילד בתפקידו, הביא את עצמו ומצא את מקומו, בגילוי האישי שלו. הילדים עברו תהליך של יצירה אמיתית.  למי שלא הספיק לראות את ההצגה (ולמי שרוצה לראות שוב ושוב!), אפשר לראותה  בסרטון כאן:
<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/Wn5mQkxhMkw” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

טיול שנתי: יצאנו השנה לכבוש את ההר – לעבור הר ברגלינו בעצמנו – את הר גזר ונחל השופט. התחלנו בצד המזרחי ועלינו וטיפסנו עד לשיאו בפארק רמות מנשה .אז ירדנו לצד המערבי של ההר ולנחל השופט השופע מים קרים ומרעננים. סיימנו את הטיול בארוחת צהריים וחגיגה על יד המים. היה מרגש ומעצים ופשוט כיף!

4-20-2016 11-55-43 AM

ימי טיול: מדי שבוע בימי רביעי אנו יוצאים לטיול. לפעמים לפינות חמד בתוך כפר גלים, לפעמים למקומות קסומים שונים לאורך החוף, ופעם בכמה שבועות עולים על אוטובוס לאזור אחר בחוף הכרמל. בפעימה האחרונה, היינו בחוף דור ובביקור במוזיאון המיזגגה, ביער עופר, בחניון האגם וגם בביקור מרתק ב”גן כרמית”, חוה מקסימה ויפהפייה ללימודי חקלאות וסביבה, שנמצאת ממש בחצר האחורית שלנו.

התכוונויות מיוחדות: בימי ראשון בהובלה של ים, אנו עוסקים בנושאים של גיאוגרפיה ולומדים על מגלי ארצות, ואפילו גילוים בחלל. הכנו מפות שונות לחקור ולהבין במבט אחר את הסיפור של פורים וגם של יציאת מצריים. בימי שני, אנו נהנים ממצגות של ילדי היסודית בנושא “מסביב לעולם”. כבר ביקרנו בתאילנד, בהודו ובאוסטריה, וגלינו את הפלא של “גוגל תרגום”!

בהתכוונות מוזיקה (ימי שלישי) חזרנו ליצירה של ארבעת העונות של ויולדי – הפעם לחלק של “חורף” והתחלנו להכיר ולשיר אוצרים מהכבשה השש עשרה.

מרכזי פעילות חוץ:

כדורגל: כדורגל  הינו מרכז שהולך ומתעצם השנה בהובלה ובליווי של ענבר. 

מגרש הכדורגל הינו מרחב מרגש של למידה והעצמה אישית וקבוצתית. 

אנו לומדים ומתאמנים הן על יכולותינו הגופניות והן על כישורינו הריגשים והחברתיים כמו;  לראות את הרצונות שלי, לראות את עצמי כחלק מקבוצה ובכך ללמוד כיצד לשתף פעולה יחד כצוות ,לראות את האחר, להתמודד עם אכזבה, ולהעז!! 

בזכות סדנת כדורגל בנות,  הבנות עוברות תהליך של יציאה מהגבולות של עצמן ומחזקות את הביטחון והביטוי שלהן במשחק. יתר על כן, חלקן רואות עצמן כפרטנריות למשחק גם עם בנים , דבר אשר הוביל את הבנים לרצות לשחק איתן ואף לחפשן כשהם מתחילים לארגן משחק.  הבנות מתאמנות באופן ספונטי במהלך השבוע , מארגנות משחקי כדרוגל של בנות, וגם משתתפות במשחקי כדורגל ספונטנים עם הבנים. תהליך זה , יצר אווירה של שותפות ושל מאוחדות בתוך הקבוצה  ויציאה מתוך האיפיונים הסטנדרטיים  לגבי היכולות של בנים ובנות.

4-20-2016 11-59-39 AM

ספרייה החורף הזמין אותנו לזמן התכנסות וקריאת סיפור בהמשכים. מתחת לפוך, קוראים, צוחקים ותוך כדי משוחחים דרך הסיפור על דברים שעולים מתוכנו.  סיימנו לקרוא את הספר “פוליאנה” והתחלנו ספר חדש: “סוד הגן הנעלם”.

 עברית: בפעימה האחרונה, ילדי הצעירה התחילו לכתוב כתבות לעיתון מיתר ולהכין מצגות בנושאים שונים. אסף הצטרף לסדנאות עברית עם מיכל כדי לתמוך ולאפשר עבודה מעמיקה יותר.  אפשר לקרוא את הסיפורים של נריה ומעיין  בעיתון שלנו.

 סטודיו מיד לאחר חופשת חנוכה התחלנו בבניית עולמות. כל ילד בונה עולם מחומרי המצרפים, המוגשים בשולחן: היו שבנו טירה, והיו מי שבנו מערכת תופים, וגם מי שבנה בית על כל רהוטו, ומי שבנה בית קטן לבובות. בהמשך, למדנו יסודות של תפירה וגם סגנונות שונות של סריגה. הכנו קולאז’ של חיות “מדברות”, עבדנו בחימר, הכנו מסכות מיחזור בשולחן המצרפים, וצעצועים פשוטים כמו ליצן מטפס ורובוט של שיווי משקל. לקראת פסח, הכנו דמויות בובות מהסיפור של יציאת מצריים.

מרכז חוץ: החצר שלנו ממשיכה להתפתח ולהשתנות: קיימנו סדנה להכנת ספסל דרקון מבוץ על יד בריכת הדגים שלנו, ויחד עם הירקות הצומחות בגינת הירק, צומחים לנו בחצר בתי עץ חדשים בעבודת צוות מרגשת ומרשימה בהובלה של ים.

החטיבה היסודית

במהלך החודשים האחרונים המשכנו לעסוק בנושא האווירה המכבדת, מכילה ובונה יחסים חבריים בין ילדי החטיבות, יסודית, הנעורים והחטיבה הצעירה, והמשך פעילות לפי מערכת הסדנאות שהתחילה בתחילת השנה, עם שינויים קטנים ככל הניתן.

בפרויקט ‘חונכות’, ילדים מחטיבות היסודית והנעורים חנכו ילדים צעירים מהחטיבה הצעירה. משך פרויקט החונכות היה חודש והפגישות היו אחת לשבוע. במהלך פגישות אלו הילדים פעלו באופנים שונים; שחקו ביחד, בישלו ביחד, רקדו ביחד ופעלו ביחד במרכזי הפעילות השונים בבית.

פרויקט החונכות היה משמעותי מאד לכל המעורבים בו ותרם להעמקת הקשר והשייכות בבית המשותף. בפרויקט כזה עולים ומתעוררים קשיים, שאלות וצורך גדול בליווי , חניכה ותמיכה. חלק מהילדים הועצמו מהפרויקט וחלק הביעו גם תחושת החמצה או אכזבה. אין ספק שיש להמשיך וללמוד את הנושא.

במסגרת מעגלי הבוקר, אנו החונכים נפגשים עם הילדים כל יום. מפגשים אלו מחזקים את תחושת השייכות, החברות, הליווי, החונכות וגם האיסוף וההחזקה של הילדים בהתנהלותם בבית. הצורך והשימוש באזהרות פסק לחלוטין.

לכל מעגל התכוונות היתה פעילות מיוחדת אחת לפחות. היו מעגלים שיצאו לפעילות חברתית; טיול, ביקור אצל ילד מהמעגל, בילוי מחוץ למיתר, והמעגל של אורן, לשמחת כל הבית, בנה שולחן פינג-פונג תקני. שלחן הפינג-פונג תפוס מאד במהלך שעות הפעילות.

4-20-2016 12-02-38 PM

האסיפה השבועית בה ילדים וצוות משתפים ומעלים קשיים יוצרת מעגל גדול של הקשבה, התייחסות ובטחון לכל ילדי היסודית והנעורים. במרכז היסודית מוצבת תיבת נושאים לדיון וכל ילד יכול למלא טופס והנושא שהעלה ידון באסיפה.

חשוב לציין שהאסיפה אינו פורום מחליט, אלא פורום בו דנים, משתפים, מבקשים, מבהירים ומתדרכים בהתאם לנושאים המוצעים. האסיפה מתכנסת בכל יום ראשון בשעה 12:30 במרכז הבית.

בתקופה שבין חנוכה לפורים המשכנו לבסס את השגרה בבית. הסדנאות המשיכו כרגיל ונוספו מספר מצומצם של פרויקטים.

בואו נסקור את הפרויקטים והפעילויות הנוספים לסדנאות שהעסיקו אותנו.

“עליות זה להיות”, אתגר חידות בנושא העליות לארץ טרם יסוד המדינה ועד היום. באתגר זה, שהוא תחרות כלל ארצית, לקחו חלק כ-15 ילדים שנפגשו מספר פעמים במשך כחודשים (הם פתרו את החידות במהירות שיא) בהובלת זאב והעפילו לחצי הגמר ואחריו לגמר.נאחל להם הצלחה בגמר!

“מפגש יהודים – ערבים”, יוזמה של זאב בה לילדים ממיתר ולילדים מביה”ס בפרדיס היתה הזדמנות למפגש אנושי. במפגשים אלו הילדים שיחקו, דיברו, ופשוט שהו ביחד. פעם אנחנו אירחנו במיתר, ופעם התארחנו בבית הספר בפרדיס. במפגשים ובעקבותיהם עלו רגשות, מחשבות ושאלות הקשורות לחיים שלנו בארץ הזו.

עיתון מיתר- מה שקורא במיתר“, ממשיך להתרחב ולהתבסס כבמה לכתיבה, יצירה והבעת דעות ומונהג ומובל ע”י ענת. העיתון תורם לעיסוק נרחב יותר בשפה ויצירת סביבה אוריינית המעודדת קריאה וכתיבה. פעילות זו יחד עם התמיכה של מיכל בהקניית מיומנות הקריאה והכתיבה מאפשרת רצף והמשכיות בשכלול מיומנות זו.

חג פורים בבית היה מלא בשמחה ופעילות. צוות תרבות המורכב מאנשי צוות בוגרים וילדים תכנן פעילות למשך שבוע שהשיאים שלו היו, משלוחי מנות בין הילדים בחטיבות היסודית-נעורים, בין מיתר לילדי נעל”ה בפנימיית כפר גלים, גן הילדים ‘עופרים’, פעילות בדוכנים, המחזמר ‘מגילת אסתר’ והמסיבה לכלל הקהילה בערב. ילדי הבית היו מעורבים בהכנות לחג ובתפעול הדוכנים השונים בשותפות עם אנשי צוות.

4-20-2016 12-05-46 PM

מחזמר – מגילת אסתר“, היה פרויקט ששילב מספר תחומי ידע ופעילות ונשען על שיתוף פעולה בין מספר אנשי צוות; אפרת, אורן פלד ודורית. הפרויקט כלל 25 ילדים שהופיעו על הבמה אבל בנוסף להם ילדים רבים היו מעורבים ביצירה והכנות “מאחורי הקלעים”. במקביל ואולי בהשראת פרויקט זה כל הבית יצר מסכות מדהימות בהובלתה של אפרת. מסכות שלא נופלות ביופיין, במקצועיות שלהן מהמסכות שהיוו השראה ליצירה זו, מסכות מהעיר ונציה שבאיטליה. חשוב לציין שתהליך העבודה היה מובנה, ממוקד ודרש עבודה בתהליך.

הופתענו ושמחנו מאד ממידת שיתוף הפעולה, העניין והיכולת לעבוד בתהליך אצל חלק גדול מהילדים. את המסכות הילדים  לקחו הביתה לאחר פורים.

בנוסף למסכות במרכז היצירה ציירו, צבעו, הדביקו ויצרו את האביזרים והתפאורה להצגה.

  בתהליך כתיבה ההצגה היו מעורבים מספר ילדים. הרעיון היה להישען על המקור – סיפור המגילה –  ולהכניס  עדכונים והתאמות לחיים היום. האקטואליזציה של מגילת אסתר המחישה  ש”אין חדש תחת השמש”. ופתחה פתח לדיון ערכי בתחומי המגדר וסטיגמות בקרב ילדים  בהצגה.

מרכיב נוסף היה לשלב בתוך ההצגה קטעי שירה המבוססים על חמשירים קצרים לפי מוסיקה הלקוחה מהמחזמר “צלילי המוסיקה“. הילדים היו שותפים לכתיבת המילים ולנגינה.

חשוב לציין שאנו רואים בפרויקט כזה הזדמנות לביסוס עבודה תהליכית, רב תחומית, ערכית, חברתית, לימודית וחוויה שתמשיך ותתבסס בבית. ילדים שצפו בתהליך הביעו עניין לקחת חלק בפרויקט דומה בעתיד וזה משמח מאד.

זה גם ההזדמנות להודות לטובה ואלי על תפירת התלבושות וההתגייסות תמיד לפי צרכנו.

4-20-2016 12-08-15 PM

טיול שנתי” הוא האירוע שכולם מתרגשים ומחכים לו. טיילנו במשך יומיים, מהר מירון ירדנו לכיוון מזרח, לנו בחניון העיקול וביום השני המשכנו לנחל מירון ונחל עמוד. הטיול היה ממלא ומחבר בין כל ילדי החטיבות, יסודית נעורים. הטיול העלה קשיים; התמודדות בהליכה, לינה ללא הורים, התנהלות בתנאים חדשים וללא הנוחיות של הבית, קור, חברות ועוד. התמודדות זו היתה מאתגרת וכמו בכל אתגר , כשמתגברים על הקושי, תחושת ההעצמה והסיפוק הם גדולים. בטיול היתה אווירה טובה ומכבדת וכולנו נהנו מאד.

תודה לערטל, אבא של מיה, על תרומת הפירות הענקית לטיול.

לקראת ימי הזיכרון; לשואה ולחללי צה”ל, הצטרפו הילדים לצוותי הכנה ואלו מכינים את הטקסים. אנו רואים בתהליכי לימוד ועבודה משותפים של צוות וילדים, חשיבות גדולה ומשמעות ערכית של מפגש, חיזוק תחושת המעורבות והשייכות כבני אדם פרטניים ולחברה בכלל.

מה מתוכנן להמשך השנה?

פרק הזמן עד סוף השנה קצר מאד וחולף מהר. בחופשת הפסח הצוות ממשיך לבנות ולתכנן את הפעימה האחרונה ובתוכה גם אירוע סוף השנה, תהליכי פרידה מילדים שנפרדים מאיתנו וסגירת השנה מבחינות נוספות.

לאחר חופשת הפסח נתחיל לקיים שיחות עם הורים. ההורים מוזמנים לקבוע איתנו מועדים מתאימים.

חג חירות שמח!

 צוות היסודית-נעורים

 חטיבת הנעורים

מה השתנה בחטיבת הנעורים בין חנוכה לפסח?

הזמן הזה היה הוקדש לבחינת התהליכים כדי ללמוד מה עובד ומה לא. מה משמח ומה מתסכל. איפה אנחנו מתחברים ואיפה אנחנו מתנתקות. חלק מהרעיונות שהתחלנו ל”בשל” יצאו לפועל, וחלק התפוגגו לחלל. אחרים באו במקומם.

רשימה קטנה של הדברים שקרו, שנראים עכשיו כמו מזמן אחר…:

פעילות בבית החולים לילדים חולי סרטן: באנו עם הרבה רצון לפגוש, ועם הרבה סופגניות, ופגשנו מחלקה ריקה… שמחנו בשבילם, קצת הרגשנו פספוס וכמיהה למפגש… הרבה סופגניות חולקו ליושבי המחלקות השונות באותו היום, וגם כמה וכמה נאכלו על ידי הילדים.

“פגישות בקר יום  שישי” נעורים: ביצענו פעילות צבע ושיקום קיר הבוץ במיתר, בחודש שאחר כך- טיול ראשון לנחל יגור ולינה אצל יותם בטבעון, ובחודש שאחר כך- בוקר בנושא דתות בחיפה וטיול בשביל המדרגות. בקרי שישי נעורים פינו עצמם לחודשיים בעקבות הפעילות לגיבוש קבוצת הנעורים לשנה הבאה והטיול השנתי, ויתחדשו במאי.

ניסוי סאמרהיל – באחד מימי שני ראינו יחד את הסרט על בית הספר סאמרהיל, בית ספר פתוח בניהול משותף של המבוגרים והילדות. הנעורים עשו ניסוי חברתי בהתנהלות כזאת למשך שבוע, לא היה קל, בלשון המעטה, אבל למדנו הרבה…

צפינו בהצגה על בטיחות באינטרנט יחד עם חטיבת הביניים בכפר גלים, אירחנו מנחים של “אקו-מי” שהעבירו לנו סדנת תקשורת מקרבת.

תפרנו לעצמנו תחפושת משותפת לפורים, כאשר כולם נצבעו בכחול והפכו לדרדסים…

4-20-2016 12-11-07 PM

שיעורי הימאות ממשיכים למרות שמזלנו לא שפר עלינו בחורף הזה, והרבה ימי שני היו ימי גשם ורוח סוערים מה שגרם לביטול השיעורים. בימים שכן יצאנו, נרטבנו , חתרנו ביחד בסירה אחת (בחורף יש יותר יציאה לסירה קבוצתית מאשר לסירות של יחידים), למדנו לעשות סיבובים מפחידים בסירת מפרש, וגם היו שיעורי כיתה של לימוד קשרים (וקפיצה בחבל על הדרך).  אנחנו מלאי ומלאות ציפייה לקיץ ולחזרה לים רגוע וחמים.

מעגל בנים עם זאב ומעגל בנות איתי- נוצרו כדי לקדם שיח פתוח בנושאים של התבגרות ומיניות, ומתקיימים כל שבוע בפתיחות, צחוק, מבוכה, ולמידה.

מלבד הפעילות הקבוצתית, כמובן ממשיכים וממשיכות להיות פעילות באופן עצמאי ולהוביל פעילות בבית בתחומים שונים- עבודה במתכת , סדנת היפ-הופ, סדנת ציד, מפגשי דומינו ראלי לצעירה… ולהשתלב בפעילות השוטפת והמשותפת עם החטיבה היסודית: הצגת פורים, הדרכה בטיול השנתי, מפגש עם ילדים מבית ספר בפרדיס, לקיחת חלק פעיל באסיפה של הבית.

הרבה מהשיח שלנו, בהתכוונויות, בפעילויות, סובב סביב השאלה – איזו מן קבוצה אנחנו. האם אנחנו מחבבים/ות אחד את השני? דומים או שונים? רוצים ורוצות בכלל להיות ביחד? מה הקשרים שלי עם הילדים/ות פה בקבוצה אומרים עלי? ומה זה אומר בכלל להיות נעורים, והאם אני רוצה בזה? אנחנו מדברות ומדברים על התקשורת בינינו: על ‘ירידות’, מחנות בקבוצה, על הגבול בין לצחוק ולהעליב.

4-20-2016 12-13-28 PM

פניהם/ן של חלק מהנערים והנערות כבר פונות החוצה, אל ההמשך והחיים של אחרי מיתר. (האם אתקבל לאן שרציתי? לא אתקבל? אני מעדיף/ה את מיתר המוכר או מקום חדש ואחר?) גם הנערים והנערות שממשיכים לשנה נוספת בנעורים החלו להתכונן לשנת הפעילות הבאה. התקווה היא שתהיה קבוצת נעורים  גדולה יותר.

לפנינו החודשיים האחרונים של השנה, שיהיה בודאי עמוסים וגדושי פעילות.

צפויה לנו עבודה לקראת מסיבת סוף השנה, מעורבות בטקסי ימי הזיכרון, הוצאת טיול נוסף שיהיה הטיול השנתי של הנעורים בלבד, ובביקור בבית משפט בחיפה. נערוך תהליך של פרידה עם הנערים והנערות שעוזבים את מיתר השנה.

אני מקווה שנצליח בחודשיים הללו להתקרב עוד קצת, עוד קצת ללמוד על עצמנו, עוד קצת להתנסות בעשייה חדשה.

אביב שמח לכולנו

לימור

4-20-2016 12-28-22 PM

 

To Top