חיי היום יום במיתר

מיתר – הבית לחינוך ברוח דיאלוגי מול טירת הכרמל, כפר גלים, חוף הכרמל

שעות הפעילות במיתר

בימים א’ עד ה’ בין השעות 07:30 עד 13:30 .

סדר היום

  • כולל מפגש פתיחה ומפגש סיום, ובהם משתתפים כל הילדים. במהלך היום מוצעות לילדים שלל פעילויות משחק ולמידה, חלקן כפעילות חופשית וחלקן בסדנאות. נושאי הלימוד מתחלפים אחת לתקופה – בסדר המכונה “פעימה”.
  • בתחילת כל “פעימה” הילדים מוזמנים לטעום ממגוון הפעילויות המוצעות ולבחור מתוכן את התכנית השבועית המתאימה להם. לאחר תקופת התנסות קצרה הם מתחייבים להתמיד בתכנית שבחרו בה עד סוף ה”פעימה”. בחירה שלא להשתתף בפעילויות המוצעות לגיטימית.
  • במיתר רואים חשיבות גדולה בקשר עם הטבע והסביבה. הטבע מזמין אותנו לנוכחות ולמפגש, והיציאה אליו והשהות בו מהווים השראה ליום-יום. ביציאה לטיולים ובשהות בטבע אנו לומדים באופן בלתי אמצעי כי אנו חלק ממקום, ממרחב ומתרבות. אנו לומדים להכיר את הנוף ואת השתנותו לאורך השנה: השינוי בחי ובצומח, ואנו לומדים את עצמנו ואת מקומו של האדם והשפעתו על הסביבה. ילדי מיתר יוצאים כמה פעמים בשנה ליום טיול מחוץ לכותלי בית הספר. בחטיבה הצעירה והיסודית הטיולים מתקיימים בטבע הסובב את בית הספר, ובחטיבת הנעורים ימי הפעילות מחוץ לבית הספר מתקיימים באזור טירת הכרמל וחיפה, בשילוב שיעורי ימאות בבית הספר הימי בבת גלים. בחטיבה היסודית מתקיים אחת לשנה טיול הכולל לינה. בחטיבת הנעורים מתקיימים לאורך השנה שלושה טיולים הכוללים לינה.
  • לאורך השנה מתקיימים אירועים מיוחדים, טקסים החוזרים מדי שנה.

חוקי הבית

יש שני חוקי יסוד שעליהם מושתתים כל החוקים הקטנים:

– לכל אדם זכות לפעול במרחב תוך שמירה על זכותם של הסובבים אותו לפעול גם כן.

– על כל אדם לשמור על גופו, נפשו ורוחו ולשמור על גופם, נפשם ורוחם של הסובבים אותו.

סדר היום במיתר

לילדים במיתר אחריות על הזמן שלהם. הם בוחרים היכן לפעול ובמה לעסוק. ההשתתפות בהתכוונויות ובסידור היא חובה עבור כל הילדים.

7:30 – פתיחת הבית והכנתו ליום הפעילות

7:30-8:30 – הגעת הילדים

8:30 – התכוונויות בוקר בחטיבות

9:00 – פעילות הילדים במרחב

12:15 – זמן סידור

12:30 – התכוונות צהריים

13:30 – הולכים הביתה

הילדים יכולים לאכול בכל שעה שירצו. אנחנו מזכירים לצעירים לאכול אחרי ההתכוונות ולקראת סוף היום.

התכוונויות

מטרתן העיקרית של ההתכוונויות היא להוות מעבר מרשות היחיד לרשות הכלל.

הזדמנות לילד לעשות “עצור” בענייניו האישיים ולפתוח מודעות לקבוצה שעמה הוא הולך לבלות את היום, להתרגל לקיומם של אחרים ולצורך לחיות יחד.

ההתכוונות יכולה להתקיים כשיחה פתוחה או כהצגת נושא על ידי אחד המבוגרים או הילדים.

סידור

הסידור איננו פעילות מעבר, אלא פעילות כשאר הפעילויות והוא פעילות חובה. הילד בוחר את המרחב שאותו הוא רוצה לסדר, ואחריותו על סידור מרחב זה היא למשך תקופה קבועה מראש.

סכסוכים וגישורים

זכותם של ילדים להסתכסך כל עוד הדבר אינו מפריע לשאר הקהילה.

אנחנו שואפים לחיות במרחב אשר בו אלימות – על כל גילויה – אינה מהווה דרך לפתרון בעיות או לתקשורת בין אנשים.

הדרך המוכרת לנו כדי לעזור בפתרון סכסוכים היא גישור.

המטרה היא להגיע לדיאלוג מתוך הבנה שבכל סכסוך מעורבים שני צדדים, גם אם לכאורה יש צד חלש וצד חזק.

גישור אינו מיועד לשפוט מי אשם, אלא לאפשר למסוכסכים למצות את הסכסוך ביניהם בתנאים מבוקרים המאפשרים הקשבה ושיח.

הפתרון צריך לבוא מן המסוכסכים שכן משם צמח הסכסוך.