דף מידע להורים – חנוכה תשע”ה

דף מידע להורים – חנוכה תשע”ה

חנוכה תשע”ה 21/12/14

לקהילת מיתר שלום רב,

ביום חמישי האחרון חגגנו ברוב עם את מסיבת החנוכה הקהילתית במיתר. על רחבת האספלט החדשה, תרומת המועצה, התכנסו הילדים וההורים לטקס חגיגי של חנוכה. בירכנו על הנרות, שמענו דברים על משמעות החג ומקורו, האזנו לברכת ההורים, ולאחר מקהלת בנות מן החטיבה הצעירה, חזינו בכתובת אש מרשימה. בסוף הדף תוכלו לעיין בתוכניית התערוכה ובמדגם צילומים של טקס החנוכה.

 

קדם להתכנסות ביקור בתערוכת היצירה המרשימה, שסיכמה את עבודת הילדים בנושא יפן ותרבותה, בלימודי סגנונות ציור של ציירים בני זמננו, בניית נרות טבילה והכנת חנוכיות קרמיקה. המבקרים גם יכלו להתרשם מסרטי האנימציה המקסימים שהוכנו ע”י הילדים בסדנת ה”סטופ מושן”. למבקרים הרבים המתין, על פי המסורת, שולחן טעימות מרשים שהוכן ע”י המשפחות כולן.

 

שיתוף הפעולה הטוב עם הכפר אפשר לנו להינות ממערכת הגברה ותאורה שהוסיפו הרבה להצלחת האירוע.

 

במהלך החודשים הראשונים, מתחילת השנה ועד חנוכה, השלמנו כמעט לחלוטין את עבודות פיתוח הדקים והחצר, מה שאפשר לנו להמשיך בפעילות על הדקים גם בימי הסגריר. נותרו מעט עבודות פיתוח שלקחנו על עצמנו לבצע בשנה זו, ואחריהן נוכל להתחיל לתכנן את הפיתוח בשלב השני.

 

אנחנו מעוניינים מאד בחיזוק שיתוף הפעולה עם המועצה. כבר נפגשנו, לפני זמן קצר, עם אורן עוזרד ועם דני גילדין, ובכוונתנו להמשיך ולהיפגש עימם כדי להעלות מדרגה את העבודה המשותפת. בינתיים נבדקת במועצה התוכנית לפיתוח השטח בו שוכן מיתר היום, והאפשרויות לפיתוח עתידי במקום.

 

גם קשרינו עם משרד החינוך התהדקו. הצענו את עזרתנו למנהלת המחוז, רחל מתוקי, במתן פתרון לקשיים של המשרד עם הבית העגול. נכונותנו זכתה להערכה רבה, ואנו נשמח להיות גורם מסייע לשני הצדדים גם בעתיד. בינתיים התבקשנו לארח את מפקחי מחוז הצפון בהשתלמות השנתית שלהם.  היוזמה להביאם למיתר הייתה של מנהלת המחוז ושל המפקחת על מיתר, הדס ריבנוביץ. הביקור, ציינו כולם, היה מוצלח ופוקח עיניים. הביקור הזה משתלב היטב בביקורים שאנו מקיימים כל השנים לפרחי הוראה וסמינרים למורים, הבאים לראות חינוך אחר, פתוח, המעורר שאלות ומעודד חשיבה.

 

חשוב להזכיר כי הדיון בנושא הגבייה של תשלומי הורים, לא הסתיים.  לאחר הופעה בפני ועדת הערר של משרד החינוך, נתבקשנו והגשנו מסמכים רבים כדי לתמוך בבקשתנו לגבות תשלומים בעתיד, שלא יחייבו, חלילה, פגיעה אנושה בתיפקודו של מיתר.  בנושא זה אנו מתנהלים בליווי וייעוץ משפטי של משרד עו”ד בן ארי ושות’. כמו כן ביקשנו לאפשר לנו להגיש מסמכים לצורך הכרה במיתר כבית ספר “ייחודי”.  זהו תהליך לא קצר, שלא יסתיים בקרוב, אולם חשוב לנו להשתלב בו ולזכות בהכרה כזו ממשרד החינוך.

 

לפי בקשתם של הורים רבים, השתלבנו במאבק שמתנהל כבר מספר שנים להסדרת הצומת המסוכן להולכי רכב ולכלי רכב בכניסה לכפר גלים. פנינו בכתב לגורמים שונים, ואף העלינו את הבעיה בגלי צה”ל בתוכנית “יהיה בסדר”. אנו מאמינים שבמאבק מתמשך של כל הגורמים: ראש המועצה, הכפר ונציגי בתי הספר בכפר, יימצא לבסוף פתרון בטוח לצומת המסוכן הזה.

 

בהמשך תמצאו את דבריו של זאב, המתארים את תהליך הלמידה של הבית החדש שחווה הצוות.

 

נאחל לכולנו המשך שנה טובה ופרק לימוד ועשייה רחבה ועמוקה בפעימת החורף, המתחילה מייד אחרי חופשת החנוכה.

אבנר לב רן

 

12-5-2015 9-51-02 PM


שנת מעבר

שנה של תנועה – תנועה במרחב החיצוני, ותנועה במרחב הפנימי – תנועה שהמשמעות שלה היא למידה של המרחב, של האפשריות שבו, של המגבלות שלו.

זה מצב מתעתע:

בחוץ ישנה המון פעילות ועשיה-  מרכזי פעילות לא נחים לרגע: המוזיקה מתנגנת בכל רחבי הבית- עברנו לעבודה בצורה של מרכז פתוח- ילדים מתנסים בנגינה בכלים, קבוצות של שירים והרכבים מנגנים בחדר מוזיקה, בדק ובתוך הבית, חדר יצירה ומרחבי היצירה פועלים במרץ, בבית מלאכה ובחצר נבנים בתים וכלים ופרויקטים – בור ליצירת שלולית חורף (גשם, גשם בוא!) חפירה ארכיאולוגית, בור למדורה ועוד.

קבוצות של ילדים עובדות בפינת החי וזוכים להמון הערכה על הדרך שבה הם עובדים משרון- האחראית (וגם נהנים מאד), הסדנאות פועלות ובתוכן עשיה רבה- קבוצות ועבודה פרטנית בעברית ואנגלית.

במדעים – עסקנו בפעימה האחרונה בדינוזאורים ובאוקיינוס, ובעוד שאלות על ברקים ורעמים, והמאדים. קבוצות חשבון ועבודה פרטנית בחשבון, יוגה, קבוצה ענקית של ילדים בתאטרון תנועה מתנסה ויוצרת הצגות קטנות, היסטוריה – סדנה שיש בה תהליך של עבודות חקר אישיות בנושאים הקשורים ליפן, סדנת סיירות – בה משתתפים שני שליש מילדי היסודית- ויוצאים אל הטבע הקרוב לעין הוד – ומתנסים ומעמיקים במיומנויות סיירים, ולא מעט סדנאות שילדים מהיסודי מעבירים: סדנת ההיפ הופ, סדנת התעמלות, סדנת ג’אז, וסדנת משחקי

התפקידים – אשר הרווח מהן כפול – למשתתפים ולמנחים.

האספלט שנסלל בכניסה לבית חיזק את כל פעילות משחקי הכדור, והזמין את הרולרבליידס, הסקייטבורדים והקורקינטים – להתגלגל בשמחה (עם קסדה!)

בשבועות האחרונים התחלנו בקבלות שבת משותפות – בהן אנחנו סוגרים יחד את השבוע – מברכים, נותנים במה ליצירות של הילדים, מקשיבים לסיפור ולשיר של קבוצת שירה, אוכלים מהחלות שהכנו במהלך הבוקר. זה מהלך שמדגיש ומחזק את הקהילה–משפחה-שבט שאנחנו.

בפנים הרבה שאלות – מה למה ולאן – לנוע בין הזרימה, הפעילות, המציאות – ובין ההתלבטויות, המחשבות. והתובנות.

בצוות אנחנו עסוקים הרבה בלנסות ולגשר בין הצדדים האלו. ישנה הרבה התעסקות בעבודה המשותפת שלנו, בהבנה של המהות שלה, בפירוט של האחריות שלנו. אנחנו עסוקים בללמוד להיות צוות אחד לבית אחד. המציאות מחייבת אותנו לחדד ולדייק את העמידה שלנו מולה – את הבנת התפקידים שלנו, ואת מעשה היום יום: מול שאלות כלליות ורחבות- מה זה ללוות ילדים, מה זה

להיות איש צוות, ההתכוונויות , ומול שאלות מעשיות וממשיות – כמו ההתנהלות והאחריות שלנו בטיולים למשל.

נעשים גם דברים רבים במעגלים העוטפים: בפעימה האחרונה כינסנו את הועדה הפדגוגית (תמצית הדיון נשלחה לכל המשפחות). התקיים ערב לימוד אחד (השני נדחה עקב מיעוט משתתפים). נפגשנו עם הצוות החינוכי המוביל של הפנימיה לחיזוק הקשר שלנו איתם ועם הכפר בכלל. התקיים מפגש שישי קהילתי – של מוזיקה, ופוייקה וגינת פרפרים.

במסגרת הנסיונות שלנו לסייע לבית העגול ארחנו אצלנו את מנהלת המחוז, שבעקבות ביקורה אצלנו ביקשה שנארח ביקור של יום עיון של מפקחי המחוז. (שני הביקורים היו מוצלחים מבחינתנו, אך לצערנו, למרות המאמצים, כרגע אין בשורות טובות בעניינו של הבית העגול).

אנחנו עומדים כרגע בפני פעימת החורף – מתכוננים להמשיך בה את המסע – של העשייה, הלמידה, והדיוק. הרבה דברים ממשיכים, יש דברים חדשים שיכנסו בהדרגה. אנחנו נעדכן ונשתף.

מאחלים לכולנו ימים טובים של פעילות משמעותית ועמוקה.

זאב.

 

12-5-2015 9-52-13 PM

חנוכה תשע”ה במיתר

חג ליצירה

בשנים האחרונות הפכה חגיגת חנוכה לחג של חדר היצירה – כאשר מיתר כולה הופכת לגלריה – הנותנת במה מכובדת ומכבדת ליצירות הנפלאות של הילדים.

מרכז האומנות הוא מרכז פעילות משמעותי מאד בבית – המזמין ילדים ומבוגרים מכל החטיבות לפעול, ליצור ולקבל ממנו השראה:

השראה לפעילויות שונות,

והשראה- כיצד נראה מרכז פעילות מלא חיים ועוצמה.

הבית החדש פתח עבורנו אפשרויות חדשות – שכולנו – ילדים וצוות – לומדים להכיר-  מרחבים חדשים, ארגון חדש של הבית, ואת עצמנו בתוכו. לרגעים זה מרגיש נפלא, ומדויק ועף לשמיים, ברגעים אחרים – מהוסס ושואל ומחפש. זה המסע שלנו השנה, ואנחנו שמחים בו ומודים עליו – על הטוב, ועל הטוב הבא אלינו בלבוש של קושי.

מרחבי היצירה- חדר יצירה, שולחנות היצירה בצעירה, ובבית המלאכה הם זירות בהן מתנסים כל יום מחדש ביצירה אישית או משותפת, בפנים או בחוץ, ילדים מכל הגילאים, הנפגשים, יוצרים ומפרים זה את זה. אלו מרחבים של עשיה עמוקה הממלאת ומברכת כל יום את הבית באור ובשמחה.

בתערוכה השנה אנו מציגים את העבודות לפי הנושאים בהם עסקנו מתחילת השנה, סרטי סטופ מושן שיצרו ילדי הסדנה בלווי הדו, ובסיום הטקס נדליק כתובת אש שהילדים ליפפו והכינו למסיבה, יחד עם ים.

חשוב להזכיר את אנשי הצוות המלווים את פעילות היצירה לאורך הדרך כולה: עד רובנר, דורית להב, ים גול-ורדי, תמר שמיר, אפרת תמיר, אילנית דלויה, ואיילה אייזנר.

מאחלים לכם ערב מהנה

וחנוכה שמח!

 

העבודות השונות המוצגות בתערוכה:

כרזות בהשראת האמן קית’ הארינג

12-5-2015 9-52-34 PM

בתחילת השנה הכרנו את האמן קית’ הארינג שפעל בשנות השמונים והצליח להעביר מסרים חשובים דרך האמנות. הוא הוציא את האמנות מהמוזיאונים והגלריות לרחוב, מקומות בהם הסתובבו אנשים ללא גישה לאמנות, צייר עם גירים על  שלטי מודעות ריקים ברכבת התחתית של מנהטן ועוד. בעזרת סמלים פשוטים האמנות של קית’ הארינג הצליחה להעביר מסרים חברתיים ופוליטיים, הוא התנדב רבות בקהילה למרות שציוריו נמכרו באלפי דולרים, הוא הרגיש שהאמנות היא דרך להשיג  צדק חברתי (צייר עם תלמידים על חומת ברלין, צייר קמפיינים נגד אלימות ועוד).

אנחנו יצרנו כרזות בהשראתו. כל אחד חשב על מסר מסוים אשר אותו הוא רוצה להעביר דרך הכרזה. חלק בחרו לאחל דרך הציור איחולים לשנה החדשה בביתנו החדש בכפר גלים. התוצאות יצאו מאוד מרשימות , יצירתיות ומובנות. 

12-5-2015 9-53-03 PM

 

 אמנות אופטית (OP-ART) –  תעתועי ראייה בהשראת האמן ויקטור ואסרלי

12-5-2015 9-53-20 PM 

התבוננו ביצירות שונות אשר מתעתעות את מוחנו ומבלבלות את הראייה שלנו,

לאחר התנסות בחידודי מח וראייה, הכרנו את יצירותיו של האמן ההונגרי- איטלקי ויקטור ואסרלי שהיה האמן הראשון שלקח ברצינות את תורת האופטיקה והפך אותה לאמנות. הילדים התפלאו לגלות שאת הכל הוא צייר בצבעי שמן וללא מחשב, תוך כדי שימוש בחוקיות ברורה וצבעוניות מתעתעת

גילינו שיצירות כאלה דורשות מאתנו סבלנות , דיוק והתמדה כדי להגיע לתוצאה מרשימה ומתעתעת

12-5-2015 9-53-40 PM

 

פרויקט עומק בנושא יפן

בעקבות סדנת היסטוריה עם זאב , אשר עסקה ביפן, סדנת האמנות הפכה להיות ממלכה יפנית.

התחלנו בקליגרפיה יפנית, צפינו באמני קליגרפיה מסורתית ולמדנו שבכתב היפני אין אותיות אלא סמלים עם משמעות.

גילינו את המכחול היפני והדיו, את דרכי העבודה איתם (צפינו בתלמידי בית ספר ביפן שלומדים איך צריך להתיישב ולאחוז את המכחול לפני שמתחילים במלאכת הכתיבה).

הבנו שביפן ההתנסות היא חלק בלתי נפרד מהתוצאה ולכן , הפעם השתמשנו בהרבה נייר כדי לאפשר את ההתנסות והאימון שהיד שלנו עוברת. כל ילד בחר לכתוב אלמנט /סמל מתוך אוסף שהוצג לפניהם עם המשמעויות. החוויה הייתה אדירה והמשיכה גם מחוץ לסדנה הסגורה במשך שבועיים נכנסו ילדים לסדנה והתנסו בקליגרפיה יפנית. חלק מהילדים אף מצאו את הדרך לכתוב את שמם ביפנית דרך תרגום ב- google

12-5-2015 9-53-59 PM

במקביל לקליגרפיה למדנו איך מצירים במכחול יפני את הטבע . ציורים של שיחי במבוק, שמיים וחיות קטנות, צבעי המים החליפו את הדיו הצבעוני ובריסטולים את נייר האורז.

12-5-2015 9-54-17 PM

 

בובות קוקשי (KOKESHI) יפניות במיתר

12-5-2015 9-54-37 PM

בובת קוקשי הן בובות קטנות עשויות מעץ , הן החלו את דרכן בנגריות בצפון יפן , נוצרו משאריות עץ. הנגרים היפנים מכרו אותן לתיירים וכך הצליחו להרוויח יותר כסף. כיום אלו בובות של אספנים, הן מיוצרות באין סוף דוגמאות ועיצובים החל ממסורתיות ועד לחדשניות . אנחנו עקבנו אחר התפתחותה של בובת הקוקשי לאורך השנים ויצרנו בובות קוקשי משלנו. פיסלנו את הבובות מחימר וצבענו אותן בצבעי אקריליק. הן מאוד עדינות ומלאת חן. הבובות שלנו מופעיות בכמה סרטי סטופ מושן שנעשו במקביל והן פשוט יצירת אמנות מיניאטורית (כמו שהיפנים אוהבים).

בנוסף לפיסול הבובות ציירנו בובות קוקשי, עיצבנו להן בגדים והמצאנו דמויות קוקשי צבעוניות.

גינות זן יפניות

גילינו שגינת הזן היא מקום טוב לעשות בו מדיטציה. הגינה מאוד מסודרת מינימליסטית ונקיה, כל אובייקט מקבל מקום של כבוד, גם אם זה סלע או צדף קטן.

בגינות זן גדולות חשוב לנקות את החול או החצץ ולגרף אותו במגרפה מיוחדת. פעולת הגירוף יוצרת ציורים סביב האובייקטים.

גם בגינות מיניאטוריות חשוב לנקות את החול ולגרף אותו, למקם כל פעם מחדש את החפצים הטבעיים שמבקרים בגן.

המצע (חול, חצץ) מסמל את הים והסלעים ושאר האובייקטים (צמחיה, אבנים וכו’) מסמלים את היבשה.

הגירוף נעשה במעגלים סביב היבשה – כמו אדוות במים.

אנחנו בנינו גינות זן מיניאטוריות משני סוגים:

סוג אחד הוא גינות זן צומחות הכוללות תכנון מקדים ושכבות של אדמה, אבנים,  קומפוסט וצמחים.

12-5-2015 9-54-57 PM

סוג שני – גינת זן יבשה עם חול ים מסונן ונקי כאשר כל פעם מסדרים את הגינה מחדש עם מגרפות קטנות שבנינו ומניחים אבנים , סלעים וגורפים אדוות וציורי חול מסביב.

12-5-2015 9-55-17 PM

בגינת החול צולמו מספר סרטי סטופ מושן יחד עם בובות הקוקשי במסגרת סדנת הסטופ מושן. הסרטים מוצגים בחדר תות.

 

החושך והאור בצבעים – עבודה עם צבעי אקריליק

לקראת חג האור חקרנו קודם כל את החושך, מאלו גוונים הוא מורכב וכיצד יוצרים גוונים אלה.

הכנו פלטה שלמה של צבעים וערבבנו כל צבע עם הצבע השחור, כך גילינו את גווניו הרבים של השחור והתאהבנו בו מחדש.

12-5-2015 9-55-44 PM

בהמשך חיפשנו את האור בציורים אימפרסיוניסטים של ואן גוך ומונה ובחנו כיצד הם יוצרים את גווני האור . הכנו פלטה של צבעים שעורבבו סביב הצבע הצהוב, כך גילינו שיש גוונים מוארים יותר כאשר הם מתערבבים עם הצהוב (דיברנו על שעות ביממה והאור וגווניו).

12-5-2015 9-55-59 PM

פרויקט מלאכות – נעורים

אנחנו בנעורים החלטנו שברצוננו להתחיל פרויקט. הפרויקט שלנו יכלול עבודות מלאכה מחומרים ממוחזרים (ברובם) שהוכנו על ידינו וימכרו בעתיד, ובאמצעות התקציב שנשיג, נפתח רעיונות ופעילויות.

בין עבודותינו:

  • לוכדי חלומות
  • פונפונים
  • צמידי גומי וצמידים סרוגים
  • צעיפים
  • ועוד…

 באחת הפגישות הקהילתיות הקרובות אנחנו נמכור את עבודותינו בדוכן.                                   

      מלבד זאת, פתחנו כתובת דואר אלקטרוני להזמנות ובקשות:

meitarselling@gmail.com

-נעורי מיתר-

 

 

 

 

12-5-2015 9-56-38 PM

 

12-5-2015 9-57-11 PM

    עבודות ציור בעקבות ואסרלי                                              ועבודות בסגנונו של קית’ הארינג

12-5-2015 9-57-34 PM

 

12-5-2015 9-58-03 PM

 

12-5-2015 9-58-25 PM

 

12-5-2015 9-58-47 PM

 

 

To Top