דף מידע להורים לסיום שנת הלימודים תשע”ה

דף מידע להורים תשע”ה

דף מידע להורים לסיום שנה”ל תשע”ה

להורים שלום רב,

 שבוע חלף מסיום הלימודים. המוקד בימים החמים האלה הוא בחופש, במקומות הבילוי, ותוכניותיכם לקיץ.  אנחנו מבקשים להחזיר אתכם לעוד מבט על אחרון על השנה שהייתה, עם הדגשים והנושאים שהעסיקו אותנו.

שילבנו כאן תמונות רבות מאירועי השנה שיביאו איתן זיכרונות וחוויות. בצידן אנו מביאים את הסיכומים של מרכזי החטיבות, סיכום תקופת הריכוז הפדגוגי של זאב על מוקדיה והישגיה, והנושאים שהעסיקו אותי במהלך השנה כולה.

אנו מקווים מאד שתיקראו, תיזכרו, ואולי אף תגיבו, אם תרצו לשתף אותנו במחשבותיכם. קריאה נעימה ומחכימה, וחופש נהדר לכולנו.

 אבנר לב רן.

 

עם סיום השנה

אנחנו עומדים היום בסיומה של שנה מיוחדת במיתר, שנה ראשונה במשכנו החדש של ביה”ס מיתר בכפר גלים.

עזבנו מקום מוכר וידוע ויצאנו לדרך חדשה, במקום חדש, שרב בו הבלתי ידוע, אולם עם תקווה, שאנחנו נושאים עימנו למקום החדש את רוחו של מיתר, את ניסיונו, כוחו, אנשיו, ילדיו  והוריו –  ובכח כל אלה, נבנה בית חדש יפה וחזק, בו נמשיך להתפתח ולשגשג.

מכולה 2 מכולה 3 מכולה 1

כולנו יודעים שמעבר כזה יכול להיות נקודת שבר, ויכול להיות גם נקודת כח לבניה והתחדשות. היום, בסיומה של שנה מורכבת ורבת אתגרים, אני מרגיש שצלחנו, במאמץ גדול, את האתגר, ואנו ניצבים על פתחה של תקופה רגועה ושלווה הרבה יותר.

 חשוב לציין, ולא כולם מודעים לכך, שלקחנו על עצמנו שני אתגרים גדולים מאד בשנה הזאת: הראשון להסתגל, להתאקלם במינימום קשיים במקום החדש, והשני, לשנות באופן כמעט דרמטי את שיטת העבודה בבית , במיוחד לגבי הקשר והמפגש בין החטיבות – גם הקשר הפיזי וגם הקשר הבינאישי של הילדים והצוותים.

על הדשא 2 על הדשא 1 על הדשא 3

 ייתכן שעוד נדרש לנו זמן לעכל את הניסוי ולהפיק לקחים מן הניסיון על מנת לשפר ולהשתפר, אבל ברור שהעול של שני האתגרים גם יחד בשנה אחת, לא היה קל לצוות ואולי גם לא קל לילדים.

חשוב להזכיר את שיתוף הפעולה והרוח הטובה העולה מכל מפגשינו עם אנשי כפר גלים החל מפיני, מנהל הכפר, שסיים את תפקידו לאחרונה, והחליף אותו אלי אמיתי,  וגמור באחרון האנשים בכפר המסייעים לנו ככל יכולתם.

 

תשתית כלכלית

פתחנו את שנת תשע”ה עם תקציב מרחיב אך מאוזן, כדי לאפשר לשנה הראשונה בכפר להיות מוצלחת. שמרנו על התנהלות מבוקרת לאורך השנה כולה, מה שמאפשר לנו לסיים את שנת התקציב ללא גירעון. תודות להתנהלות הכספית האחראית בשנים  האחרונות, לה שותפים כל הגורמים, התאפשר לנו להקים את האתר החדש בכפר גלים מבלי לפנות אל ההורים לגיוס אמצעים, ואף להחליט על הפחתת שכר הלימוד שמשלמים ההורים בכ-.10% לקראת תשע”ו.

תשתית 1 תשתית 2 תשתית 3

לא אסתיר מכם, שאף ברגע זה יש אי ודאות גדולה לגבי ההתנהלות התקציבית בשנה הבאה, ובשנים הבאות, בעקבות הגזרות על הגבייה של משרד החינוך, הנוגעות לכל בתי הספר ה”מוכרים אך לא רשמיים”. אמנם הצלחנו למנוע פגיעה בשנה המסתיימת, ואף הקטנו את השתתפות ההורים לשנה הבאה, אך הגזירות לגבי העתיד מאיימות מאד. אני מקווה שביחד, ולחוד, נדע להתמודד עם הקשיים ולצאת אל השנים הבאות חזקים ומוכנים. אולם ברור לכולנו כי ההתנהלות בהמשך חייבת להיות זהירה ביותר, וצופה בדאגה אל פני העתיד.

תשתית 4 תשתית 5 תשתית 6

 צוות המחנכים

ציינתי כבר באספת הפתיחה של השנה את שמחתנו לראות את היציבות המתמשכת בצוות המחנכים. ואכן אנשי הצוות הותיקים קלטו את מעט החדשים ותוך זמן קצר ביותר קיבלנו צוותים טובים ומנוסים העובדים היטב.

לשמחתנו היציבות נמשכת, ברובה, גם לקראת הצוות של שנה הבאה, והשינויים צפויים להיות קטנים יחסית. אני מבקש לומר תודה גדולה לתמר ורותם, מעמודי התווך של החטיבה הצעירה בשנים האחרונות, המסיימות השנה, כל אחת מסיבותיה האישיות, את שהותן במיתר, ואולי עוד ישובו אלינו בעתיד. וכן להגיד תודה להדו ודנה שליוו את חטיבת הנעורים בשנה לא קלה, ולאחל להם הצלחה בכל אשר יפנו. ועוד תודה לאיילה,  בת השירות הלאומי, שסייעה בעיקר לאפרת בתחום היצירה, והמסיימת שנה טובה אצלנו, ולאחל גם לה הצלחה בכל אשר תפנה.

צוות 2  צוות 3  צוות 1  צוות 3

תודה גדולה לאנשי הצוות הממשיכים איתנו לשנה הבאה על הרצינות, המסירות, על האכפתיות וההשקעה הרבה, ועל היותם, כולם, מחנכים טובים העובדים על מנוע בעירה פנימית של מוטיבציה ואהבה לילדים.

תודה גדולה לילדים, לאנשי הצוות ולהורים על מופע הסיום הנהדר בו חזינו רק לפני זמן קצר.

 תודה מיוחדת לזאב על שנה מוצלחת נוספת, כמרכז פדגוגי,  ומסיים את תפקידו כרכז. אני סבור שהתהליך שעברנו השנה, של העברת תפקיד הרכז הפדגוגי מזאב המסיים לידי אורן שפיר, שיתחיל, הוא תהליך המעיד על ההתבגרות החיובית שעבר מיתר. היכולת לבצע מעבר כזה באופן מחושב, שקול, הגיוני ומכבד את כל המעורבים, מעיד על העוצמה הפנימית הגנוזה במיתר, ועל יכולתו להמשיך ולתפקד תחת בעלי תפקידים שונים מבלי לעבור משברים וזעזועים.

הצגה 1 הצגה 2 הצגה 3 הצגה 4

אני רוצה להודות באופן אישי לזאב על שיתוף פעולה מתמשך, עמוק ומכבד, המעמיד את טובת מיתר לפני כל שיקול אחר. אני שמח החלטתו של זאב לחזור להיות “חייל פשוט” בצוות מחנכי מיתר, ולתרום מניסיונו ויכולותיו למקום, ולהמשך שגשוגו.

 תודה להדס, המסיימת תקופה של פחות משנה כמזכירת מיתר, על תרומתה והשקעתה לתפקוד המשרד, תוך כדי למידת התפקיד. אני מקווה שהיא נושאת איתה זיכרון טוב מעבודתה אצלנו, ומאחל לה רק טוב.

 תודה לחברי הועד כולם ובראשם לרינת, יו”ר הועד, ובלהה הגזברית, על התמיכה, והעזרה, והמעורבות בנושאים השונים, שהם ליבת העשייה שלנו. תודה גם לרון ברנט, שממשיך לתת לנו ייעוץ משפטי “פרו בונו” – לטובת הקהילה ללא תשלום, ועצתו נדרשה בלא מעט מקרים השנה.

 אי אפשר לסיים בלי לומר מילים טובות להורים, שנתנו יד ולב לאורך כל השנה  בכל נושא ועניין שהתבקשו, ולקוות להשתתפותם הפעילה בשיפוצי הקיץ הממתינים לנו.

תודה לצוות 1 תודה לצוות 2 תודה לצוות 3 תודה לצוות 4 תודה לצוות 5

למשפחות ולילדים, שפונים לדרכים חדשות, אני מבקש לאחל הצלחה בכל דרך בה יילכו, ובלבד שיזכרו ויידעו כי מיתר נשאר ביתם גם לאחר שבגרו והצליחו בנתיבות החיים.

 אני רוצה לאחל לכולנו – להורים, לילדים ולמחנכים –  חופשה נהדרת!

אבנר לב רן

סיום אבנר 1 סיום אבנר 2 סיום אבנר 3 סיום אבנר 4 סיום אבנר 5

החטיבה הצעירה

בשבילנו בצוות זו היתה שנה של הכרות עם בית חדש, שנה של קליטת ילדים חדשים, שנה של התחלה ביצירת מרחב צוותי משותף ובניית קשרים עם הצוות הרחב.

שנה מאתגרת בהמון מובנים:

לאיזו חטיבה אני שייכת?

איך אני מחלקת את משאבי הזמן והכוחות שלי בין החטיבות?

איך אני תומכת בצוות האחר כשקשה לו, ומצד שני לא שוחקת את עצמי?

איך יוצרים מרחב של בית, בטוח , בהיר, פעיל ונוכח לחטיבה הצעירה?

איך לומדים לראות את הילדים בתוך מרחב גדול כל כך?

האתגרים הוסיפו ועלו, לחלקם נמצאו תשובות ולחלקם הן רק החלו להתבהר.

ובתוך כל השאלות והתהיות- היו הילדים, שנותנים את עצמם בצורה כל כך מלאה.

שגדלים ולומדים. שמבקשים תמיכה, חברות והתפתחות.

שמדייקים אותנו כשהם מבטאים בגופם את הצרכים שלהם מאיתנו.

מעגל של ילדים שהתחיל כאוסף נפרד של פרטים, עבר לאסופה חסרת שקט, לעיתים, שמנסה להתקיים ביחד וסיים את השנה כמעגל עגול, מכיל, מקבל ונותן. 

מעגל שניתן לקיים בו שיח אמיתי על רגשות, על חברות או על זכויות אדם.

מעגל שאפשר לשחק בו יחד, לעוף על כנפי הסיפור או להאזין ולצייר לצלילי ארבע העונות של ויולדי.

מעגל שיכול ליצור, לברוא, לבנות, לתכנן, לאפשר.

מעגל שמרגישים בו בטוחים, שיש בית, שיש שותפים אמיתיים לדרך שנמצאים שם בכל ליבם.

צעירה 2

מעבר לילדים היו ההורים. מצאנו בכם שותפים ועמיתים.

תודה על כל הפעמים שהעליתם את הקשיים בצורה שאפשרה להתקרב מתוכם, ולהיפגש.

תודה על המוכנות לשמוע מאיתנו, לפגוש גם אתגרים ולפתור אותם תוך שיתוף פעולה ולמידה.

תודה על הנתינה והתמיכה שהתבטאו בסדנאות שהעברתם, בטיולים שליוויתם, בחיזוקים, ובראייה שלכם אותנו לאורך כל השנה. 

צעירה 1

בסיום השנה במעגל האחרון של השנה עם הילדים, נתנו מקום למי שרוצה להודות על משהו שהיה השנה, או לשתף במשהו שלמד השנה. המעגל החל, עוד ועוד ילדים הצטרפו ורצו להודות באופן כל כך נקי ופשוט. תודה לכל הילדים , תודה לאנשי הצוות על כל מה שהם עשו – אלה היו התודות של הילדים.

היינו מלאי פליאה, התרגשות ואפופי קסם על הגדלות של הילדים הקטנים האלו. הם אינם קטנים בכלל. ואנו מודים על הזמן שהיה לנו לשהות עימם. למדנו מכל אחד ואחת.

תודה וחופשה נפלאה ומחזקת

צוות הצעירה

תמר דורית רותם עד וים 

צעירה 3 סיום

 

החטיבה היסודית

 סיימנו את השנה הראשונה של מיתר בכפר גלים, שנה מלאה בהתחדשות, הזדמנויות ואתגרים.

אנו מרגישים שהצלחנו במעבר לשמור על רוח מיתר ושהילדים מרגישים בבית במקום החדש.

כצוות אנו, עדיין, מעבדים את השינויים הרבים: היכן הילדים פעילים, כיצד משתלבים במרחבים

החדשים, כיצד עובדים בצוות רחב, איך “מנהלים” את הבית החדש בצורה טובה ויעילה, כיצד אנו

כמחנכים מלווים את הילדים באופן אישי ועוד. אנו ממשיכים לברר ולהבין את השאלות האלו בישיבות ופגישות הלימוד.

בנוסף לתהליך הקליטה שלנו בבית החדש, הילדים עברו לא מעט חוויות ותהליכים נוספים השנה:

לאורך פעימות הסתיו וחורף (עד פסח), נערכו עשרים ושתיים סדנאות שונות במגוון תחומים ובמקביל

בבית החדש הוקמו הרבה מרכזים חדשים: בית מלאכה, חדר תנועה, מגרש אספלט (גלגליות,

סקייטבורד, קביים, עוד). החצר הקדמית הפכה ל”ביצת חקר” בחורף, ומגרש למשחקים באביב.

מרכז מוזיקה התארגן והתחדש בכלים וציוד, וניתנו בו שעורי כלים ועבודה בהרכבים מוסיקליים.

יסודית 1

 התחברנו לפינת חי בכפר גלים, פעילות שהפכה להיות מאד משמעותית עבור הרבה ילדים בחטיבה.

יצאנו לטיולי “חוקרים ומגלים” להכיר ולחקור את הסביבה של הכפר.

 עוד פרויקטים משמעותיים לאורך השנה היו עיתון מיתר, הפקת סרט סטופ מושן, חוגי סיירות, “מרכז

חידות”, פעם בשבוע, עם גלעד בן אבי, הקמת ליגת כדורגל וטורניר ראשון עם “הבית העגול” ובית ספר

“שיח”.

 באביב התקיימה סדרה של מפגשים לקבוצת בנות המצווה של השנה.

 בפעימה האחרונה עסקנו בחגים ומועדים דרך סדנאות והכנת טקסים, וצוותי ילדים הכינו את הטיול השנתי המוצלח מאד.

יסודית 2

החצר האחורית נבנתה והתחדשה לאורך כל השנה וצמח בה כפר קטן של בתי עץ של ילדים.

 השנה נפתח מרכז פעילות גדול של אמנות ויצירה. החלל הזמין ילדים רבים לגלות, ליצור, לצייר, לפסל ועוד. 

בסדנא הפתוחה ישנן פינות רבות המזמינות ליצירה (מצרפים, תפירה, רישום, ציור באקריליק, צבעי מים, פינת פלסטלינה ועוד…).

במקום התקיימו סדנאות אמנות ויצירה בעקבות אמנים (תולדות האמנות), עיסוק באומנות יפן, הכנת דמויות ותפאורה עבור הסרט, ופרויקט פסיפס.

לאורך השנה התמודדנו עם שאלות רבות סביב הנושאים שהעלה המבנה החדש:  כיצד להיות ביחד וכיצד להיות לבד. איך מוצאים את האיזון הנכון עבור כל אחד.

 בטיול השנתי, התחילו ניצנים של משחקי בנות ובנים ומה שביניהם – נושא שליווה אותנו עד סוף השנה. 

בתוך ההקשר הזה, אנו כמחנכים עסוקים עם שאלות כיצד אנו מובילים תרבות של כבוד, מקום מאפשר לכל אחד להיות את עצמו ועצמה, מקום שכל אחד מרגיש שייך וחלק משלם.

יסודית 3

אנו מסיימים את השנה עם המון שמחה וסיפוק, וגם עם שאלות, שימשיכו איתנו גם בשנה הבאה.

תודה לכם, הורים, על השותפות העמוקה, על האמון והערכה, ובעקר שהייתם איתנו ועבורנו השנה.

צוות החטיבה היסודית

 

 סיכום תפקיד הרכז פדגוגי

אני מסיים ארבע שנים בתפקיד הרכז הפדגוגי של מיתר. זה תפקיד שלא היה קיים במיתר לפני כן.

הכניסה לתפקיד – ענתה על צורך אישי, ועל צורך מערכתי. 

מערכתית היה צורך בדמות שתשמיע ותוביל את הקול הפדגוגי של מיתר – פנימה והחוצה.

אישית – אחרי שנים של פעילות ומעורבות גדולה במה שקורה במיתר, נוצר פער בין הדומיננטיות שלי לבין החוסר בהגדרה של תפקיד, התואם את המעורבות שלי, דבר שיצר בלבול וקושי במספר מעגלים. התפקיד נתן מענה לשני הצרכים הללו.

סיכום הרכז 1

לנגד עיני עמד הרצון לשמור ולבסס את “מיתר”, את הדרך ואת הייחודיות החינוכית של המקום.

הפעולה לשם כך היתה קודם כל פנימית – לעשות את המקום הכי טוב שאפשר – כמסגרת חינוכית ייחודית – בניית צוותים חזקים ואוטונומיים ומתן תנאים לפעולה ועשייה.

בצד שלי כאיש צוות – התמקדתי בבנית הנעורים – שהיו בעיני החזית של מיתר, עם משמעות רבה של חטיבת נעורים מבוססת לחוסן של המסגרת כולה. מתוך כך גם הקמתי והובלתי- יחד עם רותי – את “תיבת תהודה”.

מבחינת שיח חינוכי – בניה של תהליכי למידה צוותיים, וביסוס של שפה: חזרה והעמקה בזרימת הפעילות- בעזרתה של יהודית עין דור (המכון להתפתחות הילד באורנים) ובגישה של ההוראה המתווכת- בעזרתה של רותי קאופמן, וכן בתחום המיניות הבריאה בעזרתה של מרגנית ארז. 

סיכום הרכז 2

בתוך עבודת היום יום – מתן מענה וכתובות לסוגיות אקוטיות ומהותיות אשר מתרחשות במיתר – הן כלפי הצוות והן כלפי ההורים. יצירת מעטפת מערכתית המחוברת למהות של מיתר. 

ביסוס של פורום הרכזים כפורום מוביל המאפשר ראיה משותפת של התהליכים, וניהול טוב יותר שלהם.

ביסוסה של הועדה הפדגוגית כגוף משמעותי ורלוונטי במיתר. אחרי שנה שבה הועדה לא התכנסה (צוות המעבר היה על תקן הוועדה הפדגוגית) שבה השנה הועדה להיפגש והצליחה למלא תפקיד משמעותי וחשוב במיתר: בהובלת הדיון בתקשורת בין ההורים והצוות, בתהליך בחירת הרכז הפדגוגי הנכנס, ומעורבות והשראה לנושאי עומק ויום- יום.

הובלת התהליך לקראת מעבר של מיתר: הובלת כתיבת הפרוגרמה – בצוות שכלל הורים ואנשי צוות (כשעוד חשבנו שנשאר בבית אורן), והובלת צוות המעבר – חיבור ותקשורת בין הגורמים המקצועיים מתוך דגש של שותפות ומעורבות של הצוות ושל הקהילה.

כאן חשוב להדגיש את הקשר והעבודה המשותפת מול הועד המנהל, ובעיקר עם ליאור כיו”ר הועד ובאופן מיוחד בימים לקראת המעבר של מיתר – בהם עמדנו יחד – אבנר ליאור ואני כמשולש מיצג של מיתר מול גורמי החוץ, וגם פנימה.

סיכום הרכז 3

חיזוק מיתר דרך הקשר עם החוץ:

בניית הקשר עם מסגרות החינוך הדיאלוגי –”שיח” ו”הבית העגול” – יצירת במה למפגשים צוותים 2-3 בשנה.

יצירת הקשר עם המחלקה לחקר האלטרנטיבות בחינוך באוניברסיטת חיפה ( יום עיון משותף, מאמר באנגלית על מיתר צפוי להתפרסם   בקרוב בכתב עת)

כנס מיתר – מפגש בוגרים, משפחות ומחנכים שערכנו בשנת ח”י למיתר, בבית אורן. מפגש שהיה מרגש ומשמעותי לכל המשתתפים.

קשר עם מחלקת החינוך במועצה, ומשרד החינוך (ביקור פורום מנהלים של חוף הכרמל, ביקור מפקחים של מחוז חיפה)

כלפי חוץ – התמיכה ב”בית העגול” – מחוברת לראיה שלי את “מיתר” כמקום שיש לו אחריות רחבה לחינוך בישראל, וכי יש לנו מחויבות לתמוך ולחזק היכן שאנחנו יכולים, וכך גם עשינו.

בעבודה מול הצוות – ניסיון לצור מקום עבודה שמשמעותי לעבוד בו – שיש בו מקום לביטוי אישי והתפתחות, עבודה בצוות דיאלוגי ולומד.

סיכום הרכז 4

אחד התפקידים של הרכז הפדגוגי הוא להיות כתובת תומכת מחזקת ומכילה לאנשי הצוות, וללוות ולהוביל את התהליכים הפנימיים בתוך הצוות. בפן הזה של התפקיד אני חושב שהצלחתי פחות. אני חושב שזהו צד חשוב שחשוב להביא אותו לידי מימוש. בשנים שעברו נעזרנו בנטע וברחלי כתומכות ומלוות של הצוות, השלמה שהיתה חשובה, אך עדיין לא נתנה מענה מלא לצורך, והשנה- מלבד בנקודות ספציפיות- לא היתה תמיכה חיצונית כזו. הצורך בתמיכה של הרכז הפדגוגי בצוות לא פחת, וזאת בלשון המעטה.

סיכום הרכז 5

החלטה שלי לסיים את התפקיד היתה קשורה בשני שיקולים עיקרים: הראשון אישי – התפקיד הוא תפקיד תובעני מאד, הדורש השקעה רבה של זמן וכוחות, והמחירים שהוא גובה במישור האישי ומהמשפחה הם מחירים גבוהים, שחשתי שנכון עבורי להוריד מעצמי עומס. השיקול השני היה מתוך ראיה כי רענון ותחלופה בהובלה של מיתר נכונים, בריאים, ומיטיבים עבור המקום.

סיכום הרכז 6

אני חושב ש”מיתר” נמצא היום במקום טוב מאד. גם אחרי השנה הזו – שנה של מעבר, שדרשה הרבה הסתגלות, שצפו ועלו בה הרבה קשיים ושאלות –אני רואה ומעריך כי “מיתר” נמצא במקום של חוסן. אני רואה מקום שמחובר אל האמת שלו, שמישיר מבט אל הקשיים והאתגרים, שמוכן להתחדש ולהעמיק, שמלא באנשים טובים – אשר נותנים את כל כולם להצלחתו.

אני מעריך מאד את אורן שנכנס לתפקיד, סומך עליו ומאחל לו הצלחה רבה.

אני מסיים את התפקיד בתחושה של סיפוק וגאווה על חלקי בבניית ובביסוס “מיתר” כבית לילדים הנמצאים בו, וכמקום מעורר השראה לחינוך בארץ. אני נשאר ב”מיתר” כאיש צוות מן המניין, ואמשיך לנסות לתרום לו כמיטב יכולתי.

זאב גולן

חופשה נעימה ומועילה

סיום דף

 

To Top